söndag 7 augusti 2011

Storabborre

Hej igen !
Ja nu kunde jag inte hålla mig längre.
Fick ett tips från en fiskebroder för ett tag sedan att det skulle finnas en tjärn lång bort i skogen som det längre tillbaka i tiden har funnits riktigt stor abborre i.
Nu var jag tvungen att få prova denna mytiska tjärn.
Kollade kartan och satte mig i bilen. Visste inte riktigt om jag skulle hitta dit eller hur långt vägen var farbar.
Men jag fann rätt väg, fick gå den sista biten.
Och ja där låg den, jag kom fram till strandkanten och provade några kast fick genast ett par skapliga abborrar i mitt tycke. Men det skulle komma bättre upp.
Jag såg ett stim småfisk som sprättade i ytan. Jag lade ett kast rakt över och började veva.
Nästan omgående kom hugget, oj tänkte jag den är större. Den rusade i sidled med tunga sega ryck. Den gjorde några ordenliga rusningar. När den kom närmare land försökte den ruska spinnaren ur munnen ovanför vattenytan. Det var nära att den lyckades den satt inte i mycket, så jag fick ta in den försiktigt till strandkanten. Väl uppe på land lossnade kroken. Kastade mig ner och fick ett fast grepp om bjässen som vägde hela 1.1 kilo.
Det är den största abborre jag fått någonsin.
Jag gjorde några kast till fick en mindre borre till och en gädda.
Plockade sedan ihop mina grejer och trädde den stora på en träklyka och vandrade mot bilen för fara hemåt
Jag hade fått veta vad jag ville om tjärnen, och det är att dom stora än idag går där nere i djupet.
En sak är klar det kommer nog inte att dröja så länge innan jag återvänder till den lilla tjärnen.
Ha det gott och skitfiske på er .

Inga kommentarer: